Benytt CTRL + / CMD + for å øke tekststørrelsen.
Benytt CTRL - / CMD - for å forminske tekststørrelsen.
Benytt CTRL 0 / CMD 0 for å gjenopprette skriftstørrelse.
«Tempolex bedre læring» er et dataprogram for å automatisere grunnleggende skoleferdigheter. Programmet består av fem moduler, «Tempolex bedre lesing, bokmål og nynorsk», «Tempolex matematikk, bokmål og nynorsk», «Tempolex better reading», «Tempolex better spelling and grammar» og «Tempolex bedre uttale, bokmål». Tempolex har også gitt ut boken «Tempolex bedre staving, bokmål».
Fokuset i lesing er å øve for å oppnå flytende lesing. Hovedfokuset i matematikk er å automatisere tall-lesing, pluss- og gangetabellen. Disse ferdighetene er viktig at alle kan på rams, fordi de er grunnlaget for alt som lærers i skolen, og for mange ferdigheter som er påkrevet for å fungere så optimalt som mulig i voksen alder. Hovedfokuset i better spelling and grammar er øving på staving av de 300 hyppigst benyttede ordene i det engelske språket. Videre øving på grunnleggende grammatiske regler med må å automatiserer den praktiske bruken av de viktigste grammatiske fenomenene.
Hver av Tempolex modulene inneholder en mengde ferdiglagde og nøye systematiserte ordlister, fraselister, setninger og lister med regneoppgaver. Du kan også lage dine egne lister.
Dessverre er det slik at noen elever ikke får mange nok repetisjoner på lyder, ord, plusstykker og gangestykker, slik at de opplever å kunne lese og regne flytende. De vil dermed også streve med leseforståelsen og regneforståelsen. Ved å bruke «Tempolex bedre læring» kan man med korte øvinger hjemme og på skolen få automatisert lyder og ord, pluss- og gangestykker, slik at eleven henger bedre med i skolen.
Prinsippet er enkelt. Hjernen trenger et visst antall repetisjoner for å automatisere en lyd, et ord eller et regnestykke. Hvor mange repetisjoner som trengs er individuelt. Med Tempolex får man på en enkel og effektiv måte gitt ekstra repetisjoner til dem som trenger det. Øvingen pågår til eleven oppnår flyt. Flyt er rimelig synonymt med overlært eller automatisert.
Læring involverer to store læringssystemer i hjernen. Det forståelsesbaserte systemet og automatiseringssystemet. Etter Tempolex sin oppfatning er norsk skole gode på stimulering av det forståelsesbaserte systemet, men jobber for lite med automatisering. Tempolex har derfor laget et system som for effektiv automatisering av grunnleggende ferdigheter. Godt automatiserte grunnferdigheter frigjør intellektuelle ressurser, noe som gir grunnlag for at eleven kan lære og forstå mer.
I metoden ligger at hjernen skal få så mange repetisjoner som mulig per minutt. Det øves i korte økter, to til fire økter daglig, fem dager i uken. Ti omganger á 30 sekunder, er lik en økt. Effektiv øvingstid fem minutter. Daglig øving er avgjørende for god fremgang. Erfaringsvis øver de fleste to ganger daglig. En økt på skolen og en hjemme.
Typisk sett pågår øvingen en avgrenset periode, to til tre måneder, eventuelt i flere bolker. Nøkkelen til automatisering er at de samme ordene eller regnestykkene, øves om igjen og om igjen, til de er automatisert.
Tempolex tar hele tiden opp data fra øvingene, for å vise at eleven faktisk har fremgang. Har ikke eleven tilfredsstillende fremgang analysers årsaken, opplegget justeres eller andre innfallsvinkler forsøkes. Slik unngår en at eleven fortsetter å øve tross at fremgangen uteblir. Følger en systemet med hensyn til å øve til flyt oppnår en også at ingen øver for lite og ingen for mye. Alle øver til flyt. Når flyt er oppnådd går eleven videre til neste øvingsliste. Forskjellen er at elevene bruker ulik tid på å oppnå flyt.
Øvingen foregår på Internett ved hjelp av PC, Mac, Cromebook eller nettbrett.
Alle Tempolex-modulene er i prinsippet for alle aldere, fra og med første klasse. Hvor vidt øvingssystemet passer er avhengig av hva den enkelte har behov for å øve på. Programmene har fokus på grunnleggende ferdigheter i lesing på norsk og engelsk og i matematikk.
Programmet kan være nyttig for mange barn i første til fjerde trinn, og for eldre barn og ungdommer med lærevansker. Også for voksne som av ulike grunner ikke leser funksjonelt eller ikke har fått lært seg grunnleggende regneferdigheter.
Programmene kan også benyttes av enkelte barn som er under skolealder, men selve utformingen er ikke velegnet. Anbefaler derfor ikke bruk for barn under 6 år, med mindre den som iverksetter øvingen har særlig kompetanse på leseopplæring, og mener at programmet kan være egnet for et bestemt førskolebarn.
For å oppnå god effekt er det nødvendig å øve 2 til 4 økter daglig, 5 dager i uken. Hver økt består av 10 omganger a 30 sekunder og skal øves fortløpende uten pauser mellom omgangene. Det har vist seg at det mest realistiske er øving en økt på skolen og en økt hjemme. Erfaringen er at denne øvingsmengden gir god effekt for de fleste. For noen elever er et nødvendig med 3 eller 4 økter per dag for å oppnå tilfredsstillende effekt. De aller fleste vil oppnå bedre effekt av 4 økter, men det er viktig at opplegget er realistisk. For elever som er motivert anbefales at det øves en økt lørdag og søndag også. Fører øving i helg til diskusjoner og "kamp" med barnet, er det bedre å la være. Noen elever øver i måneder i strekk, men det mest realistiske for de fleste er å øve i 8 uker. Det er mye bedre å øve systematisk og riktig i 8 uker enn å øve halvt om halvt i 4-5 måneder. Åtte uker med øving kan med fordel gjentas to ganger årlig. I hvor mange år er blant annet avhengig av leseutviklingen og effekten øvingen gir.
For å øve med Tempolex må du ha tilgang til PC, Mac, Chromebook eller nettbrett og internett. Du må også ha tilgang til den Tempolex-modulen du ønsker å benytte. Du logger deg på «Tempolex bedre læring» på internett, og du kan øve hvor som helst i verden. For å legge grunnlag for optimal fremgang må den som ledere øvingen sette seg inn i hvordan det skal øves. Da gjenstår det «bare» å øve jevnt og trutt.
Pass på at nettlesere og operativsystem er oppdatert. Tempolex bedre læring fungerer på versjoner som er eldre enn den nyeste, men faren for ustabil funksjon øker jo eldre nettleser og operativsystem er. Erfaringen er at programmene fungerer ustabilt på eldre versjonen ar IOS (Ipad). Nyere PC'er har valg for nettbrettmodus. Dersom en PC står i nettbrettmodus vil det stå sveip på skjermen i stedet for klikk på Ordskiller / Linjseskift. Har du PC med berøringsskjem skal det stå sveip og da kan du også sveipe på skjermen.
Ja, men bare programvare som følger dataenheten. Du trenger nyere versjoner av operativsystem og internett-leseren på datamaskinen. Benyttes «Internet Explorer» fungerer ikke versjoner med lavere versjonsnummer enn 10.xx, tilfredsstillende. Noen har for gammel PC til å kunne oppdatere til nyere versjon enn 9.xx. Anbefaler da at en benytter «Firefox». «Firefox» fungerer på eldre PC’er og Tempolex fungerer godt sammen med «Firefox». For Ipad bør operativsystemet være IOS 8.1 eller nyere. Fungerer Tempolex ustabilt eller feil, er den vanligste årsaken at datamaskinen inneholder for gammel nettleser. Tempolex fungerer også sammen med PC'er med touch-skjerm.
I prinsippet kan alle som leser funksjonelt, være leseledere for bruk av «Tempolex bedre lesing». I praksis er det mer komplisert. Det å være leseleder for personer som har lært å lese, men som trenger å bedre leseflyten, eller lese mer nøyaktig, er det enkleste. Det betyr at foresatte trygt kan gjøre det. Viktig at brukerveiledningen for foreldre leses nøye, og at en leker seg litt med programmet før øvingen starter. Så er det bare å sette i gang. For å oppnå resultater må det øves jevnt og trutt, minimum en til to ganger hver virkedag. Trøsten er at det kun er snakk om økter på 5 til 10 minutter. Fremgangen blir imidlertid større dersom både skole og hjem øver og at det øves to og aller helst tre økter hver dag. Hvor mange økter det bør øves er avhengig av problematikk og hva en ønsker å oppnå. Ofte styres øvingsmengden av hvor stor ressurs det er mulig å sette av til øving. Øvingsmengde der en går under minimum, gir begrenset fremgang.
Det å lære noen å lese som etter flere års opplæring ikke har lært å lese, er komplisert og krevende. Det frarådes at foresatte eller andre voksne benytter Tempolex selvstendig, for å lære disse personene å lese. Faren for at det ender med et nytt nederlag er stor. Slik øving krever pedagogisk kompetanse på leseområdet.
En pedagog / spesialpedagog vil ikke ha vansker med å gjennomføre leseopplæring ved hjelp av «Tempolex bedre lesing». «Tempolex bedre lesing» er enkelt å bruke, og det baserer seg på fonologisk leseopplæring. Forutsetningen er at en setter seg inn i hvordan øve.
For å være leseleder for «Tempolex better reading» kreves at en behersker engelsk rimelig godt. Her er det snakk om å øve lesing på et andrespråk, slik at en trenger ikke være skolert med hensyn til leseopplæring, på samme måte som for bruk av «Tempolex bedre lesing».
For å lede øving med «Tempolex matematikk» er det tilstrekkelig at en kan grunnleggende matematikk, men viktig at en setter seg inn i hva som skal til for å automatisere grunnleggende ferdigheter i matematikk.
For å lede øving med «Tempolex bedre uttale» bør en være logoped eller ha tilsvarende kunnskap på det området en øver på.
For alle programmene er det utvilsomt fordel at øvingsopplegget ledes av en fagperson med kunnskap på det aktuelle området. Folk flest kan stå for øving med sitt eget barn, når opplegget ledes av en fagperson.
Hvor vidt en kan lede øving, er det viktig at en skiller mellom å lede øving med eget barn sammenlignet med det å lede øving i en profesjonell sammenheng. Det stilles selvfølgelig større krav til kompetanse når en skal lede øving i en sammenheng der en er ansatt for å bedre et barns ferdigheter.
Det er fullt mulig å lede Tempolex-øving uten kurs. Det vil da være nødvendig å lese seg til hvordan øving gjennomføres. Det tilrådes likevel deltagelse på et kurs. Tempolex bygger på prinsipper fra presisjonsopplæring. At en øver riktig er avgjørende for optimal fremgang. Det fordrer at en kan grunnprinsippene for presisjonsopplæring, og hvordan en justerer leseopplegget, slik at en til enhver tid sørger for at den som øver har en mest mulig optimal læringskurve. Alle lærere ved en skole som øver med Tempolex trenger strengt tatt ikke kurs. Det viktigste er at minst et par lærere deltar på kurs og tildeles oppgaven å være superbrukere.
Øving med «Tempolex bedre lesing», «Tempolex better reading» og «Tempolex bedre uttale» krever at en voksen sitter ved siden av og leder øvingen. Trente lærere kan øve med flere elever samtidig når det øves med «Tempolex bedre lesing» og «Tempolex better reading». I noen sammenhenger kan det øves med en gruppe som leser i kor. Elevene kan øve alene noen økter når de har øvd så lenge at de leser feilfritt. Med «Tempolex matematikk» kan elevene gjennomføre selve øvingen alene, men øvingsopplegget må ledes av en voksen, fortrinnsvis en pedagog som har matematikk som fag. Med «Tempolex matematikk» kan hele klassen øve samtidig med bare en lærer tilstede. Eller noen elever kan øve i klassen når de andre øver på regnestykker fra læreboken.
Ja, som foreldre kan du spille en viktig rolle. Et vellykket resultat er avhengig av øving hver dag, to til fire økter, avhenging av problematikk og hva en ønsker å oppnå. De fleste skoler har ikke mulighet til å øve så mye. Mange skoler klarer en økt og noen klarer to. Skal øving med Tempolex gi god effekt er det nødvendig med to økter per dag. Ditt bidrag kan være avgjørende for leseutviklingen eller utviklingen i matematikk for ditt barn.
Øving hver virkedag er avgjørnde for god effekt. Øving fem dager i uken gir gode resultater for de fleste, forutsatt god kontinuitet og to økter per dag. En øvingsøkt lørdag og søndag optimaliserer effekten, men er ikke en forutsetning for fin fremgang.
Pågående øving bygger på forrige øving. Går det for lang tid mellom to øvingsøkter avtar effekten vesentlig. Opplegg der det leses i rykk og napp gir begrenset effekt. Særlig viktig at det øves både fredag og mandag. Det er alt for lang pause fra torsdag til mandag, eller fra fredag til tirsdag.
Erfaringsvis er det lurt at skole og hjem har en avtale der lærer kan sende følgende melding til foreldrene: «I dag har vi dessverre ikke klart å få øvd med Tempolex, er det mulig for dere å gjennomføre to økter i ettermiddag?»
Leseversjonen
Alternativ bruk: Det er mange måter å jobbe med «Tempolex bedre lesing» på. Programmet kan benyttes litt mindre strukturert enn vi anbefaler, for eksempel mer i tråd med tradisjonell repetert lesing. Med Tempolex kan du lage dine egne ordlister. Det gjør det mulig å tilpasse ordlistene i tråd med eget undervisningsopplegg. Enkelte lærere lager egne individuelle opplegg eller alternative undervisningsopplegg for en liten gruppe eller for klassen. Noen baserer denne tilnærmingen på Tempolex sine ordlister, andre lager egne ordlister.
Systematisk tilnærming med daglig øving x 2, slik vi anbefaler, gir nok best effekt. Den type øving kan også gjøres på flere måter.
Individuell øving: Det mest vanlige er at en øver med en og en elev. Eleven leser. Lærer/assistent registrerer feil og de veileder eleven slik at feil leste ord leses riktig. For individuell øving skal bli så kostnadseffektiv som mulig, er det viktig at det står en datamaskin et sted der elevene møter etter tur, etter en oppsatt turnus. Da øver elevene etter hverandre som perler på snor. På den måten får en unna mange øvingsøkter fortløpende. Assistenter kan benyttes til å gjennomføre store deler av denne øving, da under kyndig veiledning av pedagog / spesialpedagog. Pedagog bør stå for noen av øvingene.
Flere leser samtidig: Noen skoler organiserer seg slik at 3-4 elever øver samtidig. De sitter i samme rom og leser halvhøyt hver for seg. En lærer går rundt og lytter og merker seg ord som leses feil. Mellom to omganger øver leseleder med eleven slik at eleven lærer seg å lese ordet riktig. Eleven fortsetter å lese og læreren går til neste elev og gjør det samme, og så videre. Når en øver på denne måten får en ikke registrert feil leste ord, men det ser ikke ut til å ha særlig betydning, bare leseleder jobber med å rette feil leste ord. Gevinsten er at en får øvd med langt flere elever med mindre voksenressurs. Anbefaler at lærere / assistenter som ikke har øvd med Tempolex før, først øver med en og en elev, en periode, og så to elever, tre og så videre, og kjenner på når det er mange nok.
For elever som har omfattende lesevansker må det øves individuelt, flere ganger daglig.
Øving to og to: To elever kan øve med hverandre. Først leser den ene og den andre lytter og registrerer feil, så bytter de plass. Denne varianten av øving forutsetter relativt ressurssterke elever, og er nok mest egnet for elever med dysleksi som har evneressurser i midtre del av gjennomsnittsområdet eller høyere. Elevene må også ha et visst nivå av selvstendighet. Varianten er sjelden egnet før 5. trinn. Denne typen øvingstilnærming krever at det, i alle fall periodevis, er lærer tilgjengelig, særlig i første del av øvingsfasen når antall feil er på sitt høyeste. Det er nok at læreren er tilgjengelig en gang i blant, slik at elevene kan stille spørsmål. Også viktig at lærer hører på noen leseomganger. Denne type øvingsmåte er uegnet for elever med generelle lesevansker.
Korøving: Korøving kan benyttes for å lære lydene til bokstavene og for å lære lyderingsprinsippet. I denne sammenhengen er det i alle fall mulig å øve med 8-10 elever samtidig. For elever som har knekt lesekoden, men som er umodne lesere kan to til fem elever øve i kor, forutsatt at de befinner seg ferdighetsmessig på noen lunde samme nivå.
Øving med elever i ungdomsskole og videregående: På ungdomsskolen og videregående er det en del skoler som gir tilbud om Tempolex-øving en økt hver skoledag i noen måneder, til elever med svake tekniske leseferdigheter (gråsone elever). Dette er i utgangspunktet for lite øving til å få god effekt, men likevel ser en at mange av elevene har forbausende god effekt. Vi har snakket med noen av disse elevene: Flere av dem har tenkt at: «Det nytter ikke uansett! Om vi øver eller ikke så forblir vi dårlige lesere!» Den grafiske fremstillingen av leseresultatene har vist dem at det nytter, og det har ansporet dem til å lese mer på det jevne på fritiden fordi de har oppdaget at det nytter. De leser overskrifter og annonser med mer i større grad enn før. Mange av disse elevene har i utgangspunktet lest svært lite. Når de begynner å leser mer, så representerer det nok både dobling, tredobling og firedobling av lesevolum, noe som gir resultater med hensyn til bedre leseflyt og dermed bedre leseforståelse.
For dem som har omfattende tekniske lesevansker må det øves systematisk flere ganger daglig, individuelt, i noen måneder, eventuelt i flere bolker på et par-tre måneder.
Øving en gang per dag vil gi begrenset effekt på barneskolen, fordi yngre elever vil ikke i samme grad bli ansporet til å lese mer på fritiden, slik en ser hos ungdomsskoleelever. Unntaket kan være elever på 7. trinn.
Lær opp foreldrene: Inviter foreldre som har elever som øver med Tempolex, til skolen. Gi de opplæring. Dette kan organiseres som en liten gruppe med foreldre eller en kan inviterer foreldrene til et tidspunkt deres barn skal øve. Vis de konkret hvordan de skal øve. La de få prøve å øve med sitt eget barn mens du observerer og veileder. Foreldre kan bidra vesentlig til å oppnå et tilfredsstillende øvingsvolum.
Følg systemet: En viktig del av det å få god effekt er å følge øvingsprosedyren slik vi anbefaler. Det viktigste er:
1) Øving hver dag, fem dager i uken.
2) Øving to ganger per dag (en på skolen og en hjemme).
3) At alle 10 omgangene i en økt gjennomføres hver gang.
I startfasen når eleven leser mange feil må eleve også ha voksenstøtte hjemme. Når feilene er plukket vekk kan eleven øve alene både på skolen og hjemme. Lærer bør ha et lite øre på eleven i alle fall en gang i automatiseringsfasen.
Det er noen hjem som har vansker med å håndtere dataprogrammet. Gjør følgende for disse familiene. Start Tempolex bedre lesing og legg 50 ord frem på skjermen. Kopier disse ordene til eord 4-5 ganger etterhverande. Skriv ut listen og send den med hjem på papir. Eleven leser disse ordene 3 ganger som hjemelekse. Når du kopierer følger det med noen ruter som omslutter ordene. Tenker at det er marginalt hva disse rutene forstyrrer. Vikitig at leksen er nøyaktig de samme ordene som det øves med på skolen.
Matematikkversjonen
Øving med matematikkversjonen er mindre ressurskrevende. Elevene kan øve alene. De skriver inn svarene, datamaskinen avgjør om svaret er riktig og neste oppgave kommer opp. Det krever ikke at noen sitter ved siden av. I prinsippet kan hele klassen øve samtidig.
Engelskversjonen
Engelskversjonen fungerer i prinsippet på samme måte som leseversjoen. Ut fra de tilbakemeldingene vi får, så benyttes engelskversjonen på en annen måte. Det er mange enkle tekststykker i engelskversjonen. Disse benyttes dels til repetert lesing og dels som utgangspunkt for samtale og til å lære høyfrekvente dagligdagse fraser og setninger, både individuelt og i gruppe.
Prisen beregnes med utgangspunkt i hvor mange elever skolen har, ikke utfra hvor mange elever som skal benytte programvaren. Det er et enkelt og rimelig rettferdig prinsipp. Ved alle skoler er det relativt få som benytter programmet. For barneskoler inn til 50 elever er prisen 2500 kroner eksklusive moms for første år og 1500 kroner per år fra og med år to. Prisen for påfølgende år er 40% lavere enn for første år. For barneskoler mellom 50 til 100 elever er prisen 3000 kroner eksklusive moms for første år og 1800 kroner per år fra og med år to. Prisen øker med 500 kroner per 100 elever opp til skoler med 600 elever eller flere.
Prisen for hver av hovedmodulene «Tempolex bedre lesing», «Tempolex matematikk» og «Tempolex better reading» er den samme. Det betales full pris for kjøp av tilgang til første modul. Det gis 30 prosent rabatt for kjøp av tilgang til modul to og 50 prosent rabatt for modul tre og 70% rabatt på modul fire, både på innkjøp og på årlig avgift.
Prisen for ungdomsskoler er 500 kroner lavere enn for barneskoler med samme elevtall. Prisen for videregående er 1000 kroner lavere enn for barneskoler med samme elevtall.
Det gis 20 prosent rabatt første år og på årlig avgift for kommunelisenser og felleskjøp for fem skoler eller flere fra samme kommune. Alle kommuner som bestiller for alle skolene i kommunen, får rabatten.
For privat bruk koster en modul 1000 kroner inklusive moms, for inn til to brukere i tre år. Det er ingen årlige avgifter for private brukere. Samme rabattsystem som for skolene dersom en kjøper flere moduler.